Le premier objectif de la revue est d’étudier l’implication des amateurs dans la production de médias, de l’imprimé au cybermedia. Elle aborde également l’impact de la production de zines pour la sociabilisation personnelle ou collective, notamment dans des environnements fermés comme les centres carcéraux ou médicaux. Le deuxième objectif est d’examiner la production de nouvelles formes de communication par des amateurs qui conduisent à la publication de médias avec une forte éthique DIY, y compris les universitaires qui inventent de nouvelles formes de diffusion des connaissances scientifiques.
ZINES is an international peer journal dedicated to studies of amateur and do-it-yourself media of any kind, from fanzines to webzines, perzines to science zines, artzines to poezines, etc.
CONTENT of this issue:
– Lyla Byers & Anthony Kwame Harrison, You should major in zines: Unconventional pedagogies in higher education.
– Izabeau Legendre, L’Euguélionne, actrice de la scène du zine de Montréal. Entretien avec Camille Toffoli.
– Laura López Casado. Problematizing the methodology: challenges, conflicts, and contradictions in the study of queer-feminist zines in the Iberian Peninsula.
– Lambrini Papadopoulou, Behind the walls: a Greek prison zine aiming to disrupt and defy the mainstream’s media narrative.
– Work In Progress by Alexandrine Bonoron
– Nicolò Pezzolo, Aut, the voice of the Circolo di Cultura Omosessuale Mario Mieli.
– Véronique Servat, Once upon a time Les Inrockuptibles, a French zine like no other.
– Kin-long Tong, DIY print activism in digital age: Zines in Hong Kong’s social movements.
– Nicolas Lahaye, Lili Pnuk: from fanzine to a larger creative presence within the Parisian punk scene
– Antoine Lefebvre, Freedom Hi!, Protest zines exhibition.
– Rachel Steward, ENGAGED, “A magazine like no other and not even like itself” (Creative Review, 1995)