Ruth van Beek has been collecting photographs from all over the place for years. Newspaper clippings, amateur family pictures, images from old books and from the internet. She puts them together in her ever-growing archive; an archive that is simultaneously both chaotic and fluent. The subjects she explores range from family life, landscapes, archeological findings, natural disasters, spectacular findings, flower arrangements and handcraft instructions.
Her new series, The Levitators are a species of animals that originated from images of domestic dogs. Seeing these pets, now bred in all possible shapes and forms, it is hard to believe that they descend from wild animals. In the photos they pose patiently for the camera of their owner, looking their best, tails wagging. To bring the dogs back to life, Ruth van Beek cuts and fold the images. Through this process of animation and fixattion many things go awry. In her attempt to make the dogs fly, they gradually loose their original dog-shape, transforming into fluffy objects, unsuccessful animals. Thus through this uncertainty they become moldable and open to new interpretations.
Coupures de journaux, albums photos, vieux livres ou extraits de sites internet, l’artiste Néerlandaises Ruth van Beek collectionne depuis des années toute sortes d’images. Des documents relatifs à la vie quotidienne dans les années 50/60 côtoient des paysages ou des images de fouilles archéologiques, une série d’arrangements floraux ou des manuels d’artisanat dialoguent avec des images de catastrophes naturelles. La somme impressionnante de documents et la variété de leurs sources constituent un ensemble d’archives en perpétuelle mutation. De prime abord ce fond peut sembler hétéroclite, mais l’esthétique qu’il esquisse renseigne parfaitement l’univers de l’artiste.
Dans son dernier livre, The Levitators, il est question d’une série d’images de chiens on ne peut plus classique. Ils semblent prendre une pose avantageuse pour leur maître. Seulement une fois les images coupées et pliées, intervention qui paradoxalement anime et fixe à la fois, les contours et les silhouettes se transforment et Ruth van Beek crée une nouvelle espèce animal qu’on imagine plus descendre du chien.
Soft cover
74 pages
37 collages
Metallic spiral bindings